Wat is een (elevator) pitch en hoe begin je er aan? Ontdek de vereisten om overtuigend te leren pitchen.
Een pitch is jezelf of een idee in een korte tijdspanne toelichten aan een publiek. Idealiter vertel je wie, wat, waar en hoe en wek je de interesse op.
In een goede pitch vertel je in korte tijdspanne je verhaal. Je licht wie, wat, waar en eventueel hoe toe aan je publiek. Je zorgt dat het een verhaal is dat bijblijft, een verhaal dat blijft ‘plakken’. Een goede pitch is getraind, maar niet vanbuiten geleerd. Een goede pitch nodigt je publiek of luisteraar uit om vragen te stellen en zet aan tot actie.
Een slechte pitch is een pitch die stuntelig en niet spontaan overkomt doordat je je materiaal niet of niet genoeg kent. Het lijkt dan alsof je een gebrek aan kennis of vertrouwen hebt.
Of als je je pitch brengt aan het verkeerde doelpubliek of via mail i.p.v. gesproken, in beide gevallen spreken we over een ‘mispitch’.
Het verschil tussen een pitch en een elevator pitch is de tijd die de pitch in beslag neemt. Een elevator pitch is wat je vertelt krijgt in een lift rit, dus zeg maar alles binnen de 2 minuten.
Een gewone pitch kan, maar hoeft niet langer te duren en kan middelen gebruiken zoals een ondersteunende presentatie. Het is niet louter het gesproken woord.
Indien je een idee aan je team of je leidinggevende gaat pitchen, kan je best ondersteunende materialen voorzien zodat ze naast auditieve ook visuele prikkels krijgen.
Je leert de basisprincipes van de pitch zoals
Nu je de vereisten van een pitch kent, kunnen we ook effectief aan de slag.
We zetten een stappenplan uit waarmee jij jouw pitch maakt.
Je traint je pitch best voor de camera. Dan zie je brutaal eerlijk waar je dient bij te sturen. Vervolgens, zodra je genoeg getraind hebt, doe je je pitch voor een publiek.
Je kan je ook laten ondersteunen door een coach. Zo versnel je je proces en werk je ineens aan je présence en presentatie tegelijkertijd.
Goed pitchen is belangrijk in diverse contexten en situaties. Of je nu jezelf voorstelt of een product of een dienst, je dient ervoor te zorgen dat wat je vertelt, blijft ‘plakken’ bij je publiek. Een goede pitch is het verschil tussen je verhaal verder te mogen toelichten of afdruipen met de staart tussen de benen.
Indien je een ondersteunende presentatie gaat gebruiken zoals een PowerPoint, kan je je beter verdiepen in presentatietechnieken. Het belangrijkste deel van een pitch ben jij, de spreker. Het vertrouwen en de kennis waarmee je spreekt.
De ideale opbouw van een pitch begint met jezelf voor te stellen en wat het doel is van je pitch. We zeggen dat je een boek niet mag beoordelen op de kaft, maar dat is exact wat mensen doen. We willen zo snel mogelijk weten of je onze interesse verdient of niet. Je krijgt hiervoor slechts een handvol seconden, dus, stap binnen, glimlach en start met spreken.
Je sluit een pitch af met
Oke, je (elevator) pitch zit perfect in elkaar maar hoe breng je die nu best aan je publiek?
Elke keer dat je je pitch brengt, kan je kleine correcties toevoegen. Benader je pitch als een act die je keer op keer verfijnt. Je pitch telkens helemaal opnieuw vanaf 0 starten, kost veel energie. Stuur bij en test hem op een nieuw publiek.
Ja. Voor al je verschillende producten en voor al je verschillende doelpublieken. Je dient je pitch best aan te passen naar het publiek dat je voor je krijgt.
Alles tussen de 15 seconden en de 2 minuten, noemen we de elevator pitch. Alles tussen de 2 en 15 minuten, noemen we een pitch. Alles boven het kwartier wordt al gauw een presentatie genoemd.
Trainer Communicatie
Na een boeiende internationale carrière in de entertainmentwereld was Tom Saeys zelf jarenlang dé hoofdact op het podium. Een maestro in het begeesteren en lezen van een publiek. Geboeid door de kracht van verbalen en non-verbale communicatie, verdiepte Tom zich in NLP (master practitioner en train-the-trainer) en Discovery Insights om het brein als het ware te besturen met taal. Om het denken, voelen en doen in harmonie brengen. Inzichten die hij succesvol toepaste op zijn eigen onderneming om HR, sales en managementteams naar een hoger niveau te tillen. Als performance coach gebruikt Tom pitchen dagelijks voor zijn cliënten.
Update uw browser om de website correct weer te geven. Update uw browser nu!