Verbindende communicatie
Inzichten

Verbindende communicatie

Wat als je tijdens een gesprek met je rug tegen de muur staat en je toevlucht zoekt in roepen en tieren? Kan je je nog uit deze penibele situatie redden?

Leer verbindend communiceren en nooit zal je een gesprek nog als ‘moeilijk’ of ‘lastig’ ervaren.

Wat is verbindende communicatie?

Alle vormen van communicatie zijn verbindend van aard. Zelfs als we ruzie maken, zoekt ons brein een manier van verbinden. Mensen hebben namelijk spiegelneuronen, die het gedrag van anderen kopiëren zonder dat we ons daarvan bewust zijn.

Verbindende communicatie is de manier van communiceren tussen mensen waarbij het doel is om de ander positief te beïnvloeden of zelf positief beïnvloed te worden.

Mensen refereren naar allerhande modellen die verbindende communicatie en/of geweldloze communicatie helder maken, zodat we deze makkelijk kunnen implementeren.

Klinkt simpel, maar het is niet gemakkelijk.

Eerst en vooral dienen we te kijken naar welke definitie jij plakt op verbindende communicatie. Is dat een conflict vermijdende vorm van communiceren? Of eerder een rechttoe rechtaan aanpak?

Eender welke definitie voor jou belangrijk lijkt, als we het woordenboek erop naslaan, dan betekent het in verbinding staan met jezelf en de manier waarop jij communiceert. Zo ontstaat er ruimte bij de ander om het gesprek te laten plaatsvinden.

Verbindende Communicatie Training

Verbindende communicatie vs geweldloze communicatie

Vaak worden beide in één adem uitgesproken en ook als één behandeld.

Geweldloze communicatie zoomt in op helder en zonder oordeel te communiceren over wat belangrijk voor je is.

Verbindende communicatie voegt hier assertiviteit aan toe. Het belang van waar je 'ja' en 'neen' op zegt in het leven. Vergis assertiviteit niet met agressiviteit.

Beide stijlen zijn geënt op het creëren van voldoende ruimte om het gesprek te laten ontstaan.

Hoe werkt verbindende communicatie

Volgens Rosenberg, werkt het als volgt:

  1. Waarnemen: niet interpreteren en oordelen, gewoon objectief kijken zoals je door de lens van een camera kijkt en op je af laten komen wat komt
  2. Gevoelens: je deelt wat het oprecht met je doet. Let wel, je spreekt over hoe je je voelt en laat je niet leiden door je gevoelens waardoor je ze toont. Emotie gebruiken, komt snel over als manipulatie
  3. Behoeften: je communiceert over wat belangrijk voor je is, je draait niet rond de pot en je maakt geen beloftes die je niet waar kan maken.
  4. Verzoeken: je doet verzoeken aan mensen. Een verzoek staat toe dat iemand ja of neen zegt op je verzoek. En daar ben je oke mee.

Voorbeelden van verbindende communicatie

Een cliënt van me had een moeilijk gesprek te voeren. De man met wie het gesprek diende gevoerd te worden, was meermaals te laat gekomen tot grote ergernis van de collega’s. Voor dat hij het gesprek aanging, deden we een rollenspel van hoe het gesprek kon vergaan. We gebruikten het 4 stappen model, waarnemen, voelen, behoefte, verzoeken om een geraamte te creëren waaraan zijn gesprek opgehangen werd. Toen hij opmerkte wat dat voor hem deed, kon hij met vertrouwen het gesprek aangaan. Wat overigens goed verliep.

Waarnemen betekent dat je je baseert op de feiten: hij kwam te laat, dat is een feit, geen mening of een verhaal.

Oefeningen om verbindend te communiceren

Hoe kan je leren verbindend communiceren?

Met deze oefeningen geven we je enkele handvaten om zelf aan de slag te gaan.

Neem een collega bij de arm, schets het kader waarin je de oefening wenst in uit te voeren en vraag om intuïtief te reageren, dat wil zeggen, niet meespelen om te pleasen en ook niet extreem tegen te spelen, gewoon waarheidsgetrouw zoals zij het aanvoelen.

Spreek nu je trainingspartner aan over bijvoorbeeld ongewenst gedrag

  • te laat komen
  • oncollegiaal gedrag
  • ongewenste communicatiestijl

Merk op wanneer je zelf in verweer gaat, je meningen vormt ipv je op feiten te concentreren.

Of neem een coach onder de arm om deze oefeningen in een veilige omgeving met je te trainen.

 

Verbindende communicatie in je bedrijf

Verbindende of geweldloze communicatie is een absolute must voor elk bedrijf dat zichzelf respecteert. Deze vorm van communicatie begint altijd, zoals elk gewenst gedrag, bij de leidinggevenden van de organisatie. Indien het goede voorbeeld oprecht wordt gegeven en niet vanuit manipulatieve doeleinden, dan wordt deze manier van communiceren snel opgepikt en geïmplementeerd.

Let wel, dit betekent meestal een verandering van de mindset en cultuur in het bedrijf en zoals je waarschijnlijk wel weet, heeft iedere persoon een andere verandersnelheid. Zoals met zovele zaken zijn geduld en training hier van groot belang.

 

Gouden tip om verbindende communicatie in te zetten

1 tip om alle gesprekken aan te gaan, breng mensen in contact met 'what’s in it for them', communiceer je eigen wensen en verlangens en laat zien hoe hun leven er beter en gemakkelijker door wordt.

  • Om mensen door een verandering (change) te loodsen
  • Om medewerkers te enthousiasmeren over en nieuw project
  • Om iemand aan te spreken op ongewenst gedrag
  • Om iemand te complimenten op het getoonde gedrag

 

Boeken over verbindende communicatie

  • Marshall Rosenberg: Geweldloze communicatie
    De referentie waar alle modellen uit voortgevloeid zijn. De klassieker.
  • De giraf en de jakhals – J.Mol
  • Geweldloze communicatie practisch toepassen – N.Achard
  • Verbindende communicatie werkt – E.Tielemans

 

Opleiding verbindend communiceren

Wil je leren hoe je verbindend communiceren kan toevoegen aan je toolbox? Wil je inzichten verwerven en trainen in 1 op 1 gesprekken? Boek een training bij Maistro. We geven je praktische handvaten mee die je onmiddellijk kan toepassen en trainen aan de hand van rollenspelen in een veilige omgeving.

Over Tom Saeys

Trainer verbindende communicatie
 

Na een boeiende internationale carrière in de entertainmentwereld was Tom Saeys zelf jarenlang dé hoofdact op het podium. Een maestro in het begeesteren en lezen van een publiek. Geboeid door de kracht van verbalen en non-verbale communicatie, verdiepte Tom zich in NLP (master practitioner en train-the-trainer) en Discovery Insights om het brein als het ware te besturen met taal. Om het denken, voelen en doen in harmonie brengen. Inzichten die hij succesvol toepaste op zijn eigen onderneming om HR, sales en managementteams naar een hoger niveau te tillen. Als performance coach gebruikt Tom verbindende communicatie dagelijks voor zijn cliënten.

Actief luisteren leren toepassen

Het ontstaan van verbindende communicatie

Marshal Rosenberg, een Amerikaans psycholoog bracht in 2003 het boek Nonviolent Communication: A Language of Life uit, de referentie inzake geweldloze en verbindende communicatie. In dit boek legt hij het 4 punten principe van waarnemen, gevoelens, behoeftes en verzoeken uit.

Waarom kiezen voor verbindende communicatie?

Indien je je bewust bent van je eigen communicatiestijl en vooral de kracht aanleert van enkel waarnemen zonder oordelen, dan stelt het je in staat om bijvoorbeeld kritiek om te buigen naar feedback. Zo kan je actief leren luisteren en mensen beïnvloeden zonder ze te manipuleren. Het zijn zij die het beste spreken die het meest gevolgd worden.

Voor wie is verbindende communicatie weggelegd?

Iedereen die bereid is om naar zichzelf te kijken, zichzelf in vraag te stellen en het werk wil doen om sterker en krachtiger te communiceren. Indien je in staat bent om je eigen slachtofferpatronen aan de kant te schuiven en verantwoordelijkheid kan nemen voor de gesprekken die je voert.

Voor wie niet?

Als je niet in staat bent om je eigen slachtofferpatronen te doorbreken en je je steeds benadeeld voelt, wordt het moeilijk om je te verbinden met anderen.

 

Wat zijn de voor- en nadelen van verbindende communicatie

Voordelen van verbindende communicatie

Stel je voor. Je hebt jezelf gecreërd als een krak in verbindende communicatie, wat wordt er in één keer allemaal mogelijk?

Kijk naar je relaties met je geliefden, je werkrelaties, je klantenrelaties.

  • Je ervaart meer (zelf)vertrouwen
  • Rust
  • Minder conflicten
  • Je gaat uit van je eigen kracht
  • Betere samenwerkingen

 

Nadelen van verbindende communicatie

Er zijn geen nadelen aan verbindende communicatie. Straffer nog. Wat als de hele wereld deze manier van communiceren zou omarmen? Welke mogelijkheden zie je dan nog?

gepubliceerd op 13 dec 2022
Uw browser is verouderd!

Update uw browser om de website correct weer te geven. Update uw browser nu!