Don’t become the asshole
Column

Don’t become the asshole

Column #4 | Maistro 

Een performance coach is continu bezig met het herkennen en doorbreken van patronen, zodat zijn coachees hun gewenste punt B zullen bereiken. Iedere coachee kan zich het inzien van zijn of haar eerste onwerkbare patroon nog wel herinneren. Het geeft ruimte. Ruimte voor correctie en groei. Een bevredigend gevoel dat ieder zijn eigen netwerk ook gunt.

Het positieve effect van een doorbroken patroon is verslavend. Je kunt er geen genoeg van krijgen en je wenst het iedereen toe. Het doorbreken van een patroon begint bij het verkrijgen van een inzicht. Dat inzicht verkrijg je door zelfreflectie of gevraagde feedback van je coach of een gelijke. Door dat inzicht ontstaat de ruimte om je gedrag te zien en te corrigeren.

 

You will become the asshole

Eén van de onoverkomelijke gevolgen van het zien van een patroon bij jezelf is dat je het ook gaat zien bij de mensen om je heen. Doordat je de negatieve effecten van onwerkbaar gedrag kent, geef je je netwerk onbewust & ongevraagd feedback. Je wil ze namelijk behoeden voor het maken van dezelfde fout die jij ook beging. Zonder dat het je intentie is, transformeer je in die ene klootzak die het allemaal beter weet.

 

De ondernemers & professionals die ik coach, zullen niet ontkennen dat ik ze ooit waarschuwde voor het onvermijdelijke gevolg van groei: they will become the asshole. Dit weet ik, doordat ik het zelf aan de levende lijve ondervond. Been there, done that. Maar hoe maak je iemand bewust van een onwerkbaar patroon zonder een klootzak te worden?

 

Gevraagde vs. ongevraagde feedback

Het antwoord zit verscholen in de twee manieren van het geven van feedback: gevraagde en ongevraagde feedback.

 

Stel, iemand komt te laat voor een afspraak. De persoon in kwestie benoemt de ene na de andere externe oorzaak voor zijn late komst. Op dat moment herken je je eigen patroon van die keer dat je zelf te laat was voor een afspraak. Om diegene bewust te maken van zijn of haar gedrag begin je direct met het geven van feedback. Je etaleert de theorie waarom dit een onwerkbaar gedrag is en hoe dit ontstaat.

 

Zie je wat er gebeurt? Je geeft ongevraagd je mening, velt een oordeel en maakt de persoon in kwestie fout. Het gevolg is weerstand, waardoor je goedbedoelde actie een averechtse uitwerking krijgt.

 

Continu zijn wij mensen onbewust bezig met het vellen van een oordeel. Dit patroon wil je opmerken. Pas dan kun je je gedrag corrigeren. Een goede oefening om uit een oordeel te blijven, is jezelf de volgende vraag stellen: “Voordat ik hier mijn feedback ventileer, wat zeggen deze gedachten over mij i.p.v. de ander?”

 

De drempel van goedkeuring

In plaats van het ongevraagd geven van je mening heb je altijd de mogelijkheid een gewenste opening tot feedback te creëren. Hoe? Door simpelweg het stellen van vragen. In het geval van de laatkomer zijn nog veel vragen over dit gedrag onbeantwoord:

  • “Kom je vaker ergens te laat?”
  • “Wat is het effect daarvan?”
  • “Welk effect denk je dat dit op mij heeft?”

Pas op het moment dat ik een goed beeld heb verkregen van de situatie stel ik de vraag der vragen: “Sta jij ervoor open dat ik 100% eerlijk met je deel wat mij opvalt?” Op het moment dat iemand deze vraag bevestigend beantwoordt, sta je met je beide voeten over de drempel van goedkeuring om de ander van dat ene bevrijdende inzicht te voorzien.

 

Het resultaat? Zonder de betweter te zijn, stel je iemand in staat een onwerkbaar patroon te zien en te corrigeren.

gepubliceerd op 17 mei 2024
Uw browser is verouderd!

Update uw browser om de website correct weer te geven. Update uw browser nu!