Communicatie = slachtoffers en helden
Inzichten

Communicatie = slachtoffers en helden

Goede communicatie is een basisrecht, toch?
Onder dit credo vang ik graag op regelmatig tijdstip deze reeks woorden aan.
Vandaag beweer ik:

Communicatie = slachtoffers en helden

Communicatie = slachtoffers en helden

“Papa”, vroeg mijn 13 jarige zoon, “wat is een slachtofferrol?”
Hij en zijn kameraden communiceren tegenwoordig voornamelijk via ‘Houseparty’, een soort zoom app waarbij ze samen hun huistaken maken. Kennelijk was er sprake geweest dat één van hen zich als een slachtoffer gedroeg.

Terwijl ik hem uitlegde dat er een verschil is tussen slachtoffers en helden, voelde ik de drang om achter het toetsenbord te kruipen en met jullie mijn interpretatie te delen.

Ofwel ben je baas over de wereld, ofwel is de wereld baas over jou.

Stel.
Ik rijd te snel en word geflitst.
Wat is mijn reactie?
1. Kak! Dat net mij dat moet overkomen?! Ik rij nooit te snel! Dit hou je toch niet voor mogelijk?! En nu moet ik nog een boete betalen ook!!!

Of

2. Mmmmm, ik reed kennelijk te snel, eigen schuld, dikke bult. In het vervolg wat beter opletten. Maar kom, met de boete te betalen ben ik er vanaf. Lesje geleerd.

Toegegeven, het klinkt, als ik het zo neerschrijf wat schools, maar wie van de twee bovenstaande ben jij? Of wie wil jij zijn? 1 of 2?
Wie van de twee ziet het leven rooskleurig?
Wie van de twee communiceert dan ook als dusdanig?

Jouw kijk op de wereld, bepaalt de manier waarop je communiceert. Dat wil zeggen, de woorden die je zegt en de woorden die je schrijft, maar… alsook hoe de wereld naar jou kijkt.

We kennen allemaal de zageman die gedoemd is en constant de hele wereld meezeult op zijn schouders en we kennen allemaal de bevlogen sprekers aan wiens lippen we uren kunnen hangen.

Stel jezelf de vraag. Wie van de 2 ben je? En wie wil je zijn.
Wie van de twee is sexy?

Wat kan je doen?

  1. Stel jezelf de vraag, is de boodschap die ik breng een heldenboodschap of een slachtofferboodschap, met andere woorden, ben jij baas over de wereld of is de wereld baas over jou?
  2. Als je spreekt, merk dan je eigen tonaliteit op. Ben je een zageman? Of ben jij de bevlogen spreker aan wiens lippen je wil hangen? Vraag feedback aan mensen die je vertrouwt.
  3. Als je schrijft, weet dan dat mensen die je kennen de woorden in hun hoofd horen met jouw stem in gedachte. Hier geldt dezelfde vraag. Ben je de zeur die vertelt hoe slecht het allemaal is of predik je positivisme en hoop?
  4. Lees je posts op social media aandachtig na en stel je opnieuw dezelfde vraag
  5. Luister naar de mensen rondom je en merk op vanuit welk standpunt zij communiceren. Herkenning is immers een goede leermeester.

Be safe en have fun!

gepubliceerd op 29 apr 2020
Uw browser is verouderd!

Update uw browser om de website correct weer te geven. Update uw browser nu!