Communicatie = fantaseren vs dromen
Inzichten

Communicatie = fantaseren vs dromen

Goede communicatie is een basisrecht, toch?
Onder dit credo vang ik graag op regelmatig tijdstip deze reeks woorden aan.
Vandaag beweer ik:

Communicatie = fantaseren of dromen

Communicatie = fantaseren of dromen

Heb je een duidelijke boodschap, maar blijf je steevast vasthangen in de vertaling naar je medewerkers? Het zit goed in je hoofd, maar je krijgt het er niet op de gepaste manier uit? Gieren de zenuwen door je keel telkens je voor een groep gaat spreken?

Één van de meest voorkomende zaken die ik hoor is: “ één op één heb ik geen probleem, maar vanaf dat het er meer zijn, sla ik tilt, mijn keel staat droog, mijn handen zweten en ik hoor elk woord dat uit mijn mond komt”

Wel, veel valt terug brengen naar het volgende.

Er is een essentieel verschil tussen fantaseren en dromen.

A goal is a dream with a deadline, zei Napeleon Hill ooit.

Ik vroeg me steeds af wat er juist bedoeld werd met deze uitspraak…

Tot op een dag…

Ik droomde ooit om op grote podia te staan en mensenmassa’s te vermaken. Om die droom te kunnen verwezenlijken ging ik in de leer bij de grootste namen in de business, om van hen te leren hoe zij het deden. Vervolgens ging ik aan de slag om me de materie eigen te maken. Ik hield een nauwgezet dagboek bij van de lotgevallen die me overkwamen en leerde al snel wijze lessen, telkens ik met mijn snuit tegen het canvas ging, Ik krabbelde steeds weer recht, met of zonder gekneusd ego, en begon overnieuw.
Later, een 15-tal jaren om exact te zijn, begon ik op mijn beurt mensen te trainen om op grote podia hun plaats in te nemen. Hoewel de setting, van het circus naar de bedrijfswereld, anders is, blijken de basisregels dezelfde te zijn, namelijk, passie, overgave en training. Veel training.
Al snel bleek dat velen zich geroepen voelen en fantaseren om plaats te nemen op een groot podium, maar dat weinigen het werk noch de tijd er wensen in te steken.

Doordat we dagelijks spreken met elkaar, op de werkvloer, met klanten, leveranciers of in ons eigen gezin, lijkt het een vanzelfsprekendheid om dit op een podium of voor een groep mensen te doen. Spijtig genoeg is niets minder waar… Maar hey, een zwarte band karate verdien je ook niet op één dag, toch? Daarvoor moet je je kata’s leren en van band naar band overgaan tot je op een dag als gekwalificeerd wordt aanzien.
Hetzelfde voor spreken.
Je kan blijven fantaseren om een spreker te worden of je kan actie ondernemen en je fantasie omvormen tot een droom. Ons brein ziet een fantasie als een leuk verhaal, maar onmogelijk te bereiken, terwijl een droom een haalbare realiteit wordt indien je er maar hard genoeg voor werkt.

Hoe doe je dat?

A goal is a dream with a deadline

  1. Stop met fantaseren, begin te dromen.
  2. Is het je ultieme droom om een goede communicator te worden? (= intrinsieke motivatie) of zeggen anderen dat je wel een goede spreker zou kunnen zijn (extrinsieke motivatie). Als je motivatie intrinsiek is, zit je goed. Vergelijk het met stoppen met roken, als je zélf niet wil stoppen, zal je nooit stoppen. Het werkt andersom op exact dezelfde manier.
  3. Stel mijlpalen voor jezelf, zorg dat je naar data (doelen) toewerkt
  4. Laat je begeleiden, vraag feedback. Dit kan evengoed gebeuren door iemand in je directe omgeving die je vertrouwt of door een professional die je ervoor betaalt.
  5. Oefen, oefen, oefen. Film jezelf. Kijk naar jezelf. Aanschouw en leer, of huiver. ;)
gepubliceerd op 29 apr 2020
Uw browser is verouderd!

Update uw browser om de website correct weer te geven. Update uw browser nu!